Jurnaliştii olandezi şi furnizorii de internet se opun „măsurilor de cenzură nedemocratice”

O coaliție de jurnaliști olandezi, furnizori de internet și grupuri ale societății civile au anunțat luni că vor contesta decizia UE de a interzice RT și Sputnik în fața Curții Europene de Justiție. Deși nu susțin conținutul niciunui canal, coaliția a spus că cenzura implementată în grabă a fost nedemocratică și ridică întrebări constituționale.

Consiliul de Miniștri al UE a interzis RT și Sputnik pe 2 martie invocând conflictul din Ucraina și a declarat că va rămâne în vigoare până când Rusia va înceta să mai desfășoare, ceea ce a numit, „acțiuni de dezinformare și manipulare a informațiilor împotriva UE și a statelor sale membre”.

Aceasta a fost o decizie politică grăbită, luată „fără a face dreptate libertății de informare consacrate în tratatele privind drepturile omului, care este un fundament al democrației noastre”, a declarat luni Asociația Olandeză a Jurnaliştilor (NVJ). NVJ se alătură Fondului pentru Libertatea Presei (Persvrijheidsfonds) și trei furnizori de servicii de internet pentru a contesta interdicția în fața CEJ din Luxemburg și va depune cererea marți, a spus grupul.

„Nu suntem fani ai RT și ai Sputnikului”, a declarat Thomas Bruning de la NVJ pentru postul public olandez NOS, numind posturile „propagandă de stat”. Cu toate acestea, a adăugat el, interdicția împiedică pe „oricine să poată solicita acele informații, inclusiv oamenii de știință și jurnaliștii. Nu credem că este de latitudinea liderilor guvernelor europene să determine ce se poate și ce nu poate fi găsit pe internet.

Coaliția încearcă să abordeze „legitimitatea și proporționalitatea” interdicției și dacă „măsurile de cenzură nedemocratice” sunt justificate, au spus reclamanții într-un comunicat. „Faptul că ISP-urile trebuie să blocheze accesul la informații ca urmare a măsurii este în contradicție cu principiul neutralității rețelei”, a declarat Anco Scholte ter Horst, directorul furnizorului de internet Freedom Internet, într-o declarație privind aderarea la proces. „În statul constituțional democratic, un internet liber și deschis este absolut necesar.” Scholte ter Horst a descris interdicția UE către NOS ca fiind o decizie „luată cu panică și grabă”, care „nu este proporțională și deschide ușa pentru mai multe astfel de blocaje”, subliniind că ISP-urilor li s-a spus anterior că nu pot interfera cu conținutul, pe principiul neutralității rețelei.

Ca urmare a interdicției UE, emisiunile RT și Sputnik – și chiar conturile lor de pe unele platforme de socializare – sunt inaccesibile pe teritoriul blocului. Australia, Canada și Marea Britanie au urmat exemplul. SUA au o interdicție constituțională a cenzurii deschise, dar YouTube din Silicon Valley a blocat conturile RT și Sputnik.

Condamnând cenzura, redactorul-șef adjunct al RT, Anna Belkina, a spus că criticii săi nu „au indicat un singur exemplu, o singură dovadă că ceea ce RT a raportat în aceste zile și continuă să raporteze, nu este adevărat”.

Rusia a ripostat prin blocarea site-urilor web ale mai multor posturi de stat occidentale, precum BBC, Deutsche Welle și Radio Free Europe/Radio Liberty și Svoboda conduse de SUA. La începutul acestei luni, Moscova a revocat și vizele și acreditările CBC, invocând decizia Canadei din martie de a interzice emisiunile RT în engleză și franceză.

Sursa: RT https://www.rt.com/news/555978-dutch-lawsuit-eu-rt-ban/




Leave a Reply

Your email address will not be published.